B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies B-17E

“Großer Hintern”

Die ersten Maschinen vom Typ B-17 mit dem “großen Heck”” kamen in England im Juli 1942 an, um die 8th Air Force auszurüsten. Sie waren mit größeren Seitenfenstern und 0,50-Kaliber-MGs auf beiden Seiten des Bugs ausgestattet. Nach ihren ersten Einsätzen wurden weitere Veränderungen an der Funkanlage, der Bombenaufhängung, am Beleuchtungs-, Sauerstoff-, Lösch sowie am Rettungssystem vorgenommen. Als die ersten B-17E über den Atlantik geschifft wurden, verließen bereits neuere Modelle die Fertigungsstraßen von Boeing. Vor Eintreffen der B-17F befand sich die B-17E ganze zwei Wochen in voller Gefechtsbereitschaft. Die B-17E wurde nie in großer Zahl im Gefecht eingesetzt, denn die Leistungsunterschiede zu den neuen F-Modell waren so groß, dass sie gemeinsame Operationen beider Typen unwahrscheinlich machten. Die B-17E trat in den Hintergrund und wurde schließlich nur noch als Trainer, Transporter oder Zielschlepper eingesetzt. Ohne Bewaffnung war sie leichter zu handhaben und erreichte höhere Geschwindigkeiten.

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Zufällige B-17E aus der Datenbank

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9193 / Gypsy Rose

41-9193 / Gypsy Rose

Delivered Lowry 18/5/42; Assigned 435BS/19BG Hawaii 7/6/42; transferred 65BS/43BG; Written off 26/5/43.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2491

41-2491

Delivered Boeing SAD 18/1/42; MacDill 23/1/42; Assigned 7BG Hawaii 2/42; Nasal 20/5/42; Middle East 11/7/43; Central Africa /6/44; Returned to the USA Boeing 17/6/44 mod to RB-17; Written off 30/11/45.

B-17 #41-2593 / Bataan aka Miss Em

41-2593 / Bataan aka Miss Em

Delivered MacDill 24/2/42; MAAD 18/6/42 mod as XC-108 as taxi for Gen McArthur, called BATAAN; later used by Gen Eichelberger as MISS EM; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Walnut Ridge 30/10/45.

B-17 #41-9023 / Yankee Doodle

41-9023 / Yankee Doodle

Assigned 414BS/97BG Polebrook 3/42; with Lt. John P. Dowswell and MajGen Ira C. Eaker, Commanding General, VIII Bomber Command on first 8AF mission 17/8/42; transferred 92BG Bovingdon 24/8/42; 323BS/91BG [LG-X] Bassingbourn 30/3/43 as Blind Approach Training Flight; then to 324BS [DF-X] as target tow and hack; Salvaged 26/7/45. YANKEE DOODLE.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2448

41-2448

Delivered Sacramento 8/12/41; Assigned 74BS/6BG Guatemala 27/12/41; Guatemala 12/4/42; with G.H. Blasé force landed base 27/11/42; Returned to the USA Tinker 8/7/44; Written off 9/2/45. (?Destroyed by strafing at Broome, Aus, just after Java evacuation 3/3/42?).

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2494

41-2494

Delivered MacDill 3/1/42; Assigned 32BS/19BG Java 7/2/42 with Bill Lorance; 7BG, crash landed Malang 8/2/42 with Bill Lorance. Salvaged.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2646

41-2646

Delivered Lowry 5/3/42; SAD 25/3/42; Written off 4/4/42.

B-17 #41-9022 / Alabama Exterminator II

41-9022 / Alabama Exterminator II

Assigned 341BS/97BG Polebrook 3/42; with C.J. Paine force landed Presque Is, ME 27/6/42; Bovingdon 8/42, used as ferry navigation a/c; transferred 546BS/384BG [BK-L] Grafton Underwood 4/6/43 as t/t & hack 8/43; 1 Base Air Depot, Burtonwood 27/7/44; Written off 25/4/45. ALABAMA EXTERMINATOR II.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2477

41-2477

Delivered Sacramento 29/12/43; Langley 3/1/42; Assigned 7BG Hawaii (Project X) 14/1/42; Returned to the USA Tyndall 12/11/43, converted to RB-17Q; Atlanta 6/10/44; Rome 12/12/44; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Walnut Ridge 8/1/46.

B-17 #41-2471

41-2471

Delivered McChord 20/12/41; Assigned 19BG Java 18/1/42 with Strother; transferred 9BS/7BG; crash landed and partially burnt out Jogjakart 8/2/42 and abandoned; found by Japanese after US evacuation from Singosari airfield. It was repaired and flown to Japan for study and training, probably one of three known to have been used by enemy. Painted olive drab all over, red sun emblem covering US markings with Japanese wings logo on tail.