„Großer Hintern“

Die ersten Maschinen vom Typ B-17 mit dem „großen Heck““ kamen in England im Juli 1942 an, um die 8th Air Force auszurüsten. Sie waren mit größeren Seitenfenstern und 0,50-Kaliber-MGs auf beiden Seiten des Bugs ausgestattet. Nach ihren ersten Einsätzen wurden weitere Veränderungen an der Funkanlage, der Bombenaufhängung, am Beleuchtungs-, Sauerstoff-, Lösch sowie am Rettungssystem vorgenommen. Als die ersten B-17E über den Atlantik geschifft wurden, verließen bereits neuere Modelle die Fertigungsstraßen von Boeing. Vor Eintreffen der B-17F befand sich die B-17E ganze zwei Wochen in voller Gefechtsbereitschaft. Die B-17E wurde nie in großer Zahl im Gefecht eingesetzt, denn die Leistungsunterschiede zu den neuen F-Modell waren so groß, dass sie gemeinsame Operationen beider Typen unwahrscheinlich machten. Die B-17E trat in den Hintergrund und wurde schließlich nur noch als Trainer, Transporter oder Zielschlepper eingesetzt. Ohne Bewaffnung war sie leichter zu handhaben und erreichte höhere Geschwindigkeiten.

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Zufallsauswahl von B-17 dieser Version und ihre Schicksale

B-17 #41-9042 / The Berlin Sleeper

41-9042 / The Berlin Sleeper

303rd Bomb Group92nd Bomb Group97th Bomb Group 325th Bomb Squadron342nd Bomb Squadron359th Bomb Squadron Unfall beim Landen

Delivered ?; Assigned 342BS/97BG Polebrook 3/42 as THE BERLIN SLEEPER; with Lt George D.Burgess took part in 1st 8AF mission 17/8/42; transferred 325BS/92BG [NV-T/B] Bovingdon 9/42; force landed Hendon with Alan Hermance 16/10/42 Missing Air Crew Report 190; transferred 359BS/303BG [BN-V] Molesworth as RIDGE RUNNER; landing accident Alconbury with K.M. Bowen 10/2/43; Honington RG 22/4/43; 403 AD RG Langford Lodge 6/5/43; AFSC 26/7/43; Written off 20/5/45. THE BERLIN SLEEPER.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2408

41-2408

19th Bomb Group43rd Bomb Group7th Bomb Group 40th Bomb Squadron65th Bomb Squadron

Delivered Salt Lake Strategic Arms Depot (SAD) 8-Jan-41; Assigned 38RBS/19BG [aircraft 34], one of the aircraft arriving over Pearl Harbor 7-Dec-41 with Lt Karl Barthelmess, Lt Larry Sheehan, Lt Chas Bergdoll, Avn Cdt John Adams, T/Sgt Roy Coulter, S/Sgt Nick Kahlefent, S/Sgt Lee Embree, Sgt Vance Spears, Cpl Ray Joslin; used for Gen McArthur’s rescue attempt 25-Mar-42; transferred 40BS/7BG, then 65BS/43BG Wheeler; then transferred 54 Troop Carrier Wing Nov-43. Salvaged in Brisbane, Australia. 14-Oct-44. Never served in the UK.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2446 / Swamp Ghost

41-2446 / Swamp Ghost

19th Bomb Group

Delivered with John Haig to Fort Douglas 6/12/41; Sacramento SAD 8/12/41 for armament installation Assigned 14RS/19BG; with Capt Fred Eaton to Hickam 17/12/41, then to Wheeler and att. USN for search missions, bomb. Sgt J.J. Trelia went sick and replaced by Rich Oliver; 11/2/42 and trans. 22BS/7BG, Garbutt, Aus 20/2/42; transferred 14RS/19BG Hickham); on mission from Townsville to attack Japanese shipping at Rabual, with Capt Fred Eaton, Co-pilot: Capt Henry Harlow, Navigator: George Munro, Bombardier: Rich Oliver, Flight engineer/top turret gunner: Clarry Lemieux, Radio Operator: Harry Soresen, Waist gunner: Russ Crawford, Waist gunner: Bill Schwartz,Tail gunner: John Hall; suffered battle damage, ran out of gas and bellied in Agaiambo Swamp, Papua New Guinea 23/3/42 on its first mission; days later the crew battled its way through jungle and back to base by 1/4/42. After a long litigation process with PNG government, including collector David Tallichet, it eventually returned to USA June 2010, to “Planes of Fame“ at Chino 8/12/10, by Jan 2013 the fuselage was readied for Hawaii and back to US. Curator of Pacific Aviation Museum, Ken DeHoff, is confident the $5 million dollars will be obtained for restoration. SWAMP GHOST.

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