Produktionsblock:
B-17G-50-BO: 42-102379 bis 42-102543
Hersteller:
Boeing
- Bomber-Gruppe:
- 91st Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 401st Bomb Squadron
- RCL: LL-A
MACR: 7274
Geschichte der
B-17 42-102509 / The Liberty Run
Delivered Cheyenne 10/3/44; Gr Island 29/3/44; Dow Fd 6/4/44; Assigned 401BS/91BG [LL-A] Bassingbourn 22/4/44; Missing in Action Leipzig 20/7/44 with Art Hultin, Co-pilot: Capt Bill Martin, Navigator: Bob Hart, Bombardier: Maurice Bonomo, Flight engineer/top turret gunner: Woodrow Roberts, Radio Operator: Homer Dumont, Ball turret gunner: Bob Meyers, obs-Capt Art Koscinsli, Waist gunner: Frank Franklin,Tail gunner: John Paget (10 Prisoner of War); flak set ship abaze, crashed Laudenbach, S of Aschaffenberg, Ger; Missing Air Crew Report 7274. THE LIBERTY RUN.
Zuletzt aktualisiert: 5. Juni 2022
B-17 42-102509 / The Liberty Run Details
Das Foto zeigt die B-17 #42-102509 / The Liberty Run mit Pilot Lt. William T. Hanna am Steuer. Es wird vermutet, dass das Datum des Fotos der D-Day, der 06. Juni 1944, ist.
Augenzeugenberichte über den Verlust von B-17G 42-102509
Die B-17G, 42-102509 wurde im Zielgebiet Leipzig, Deutschland, durch Flak beschädigt. Nach dem Verlassen des Ziels wurde der Status des Flugzeugs durch Funkrufe von Captain Bill H. Martin in Erfahrung gebracht.
Er meldete, dass er einen schwer verwundeten Mann an Bord hatte, dass er selbst verwundet war und bat darum, die Führung zu verstärken.
Dann meldete er ein Feuer in seinem Flügel und forderte die Flugzeuge neben ihm auf, sich zu melden und nach Möglichkeit das Ausmaß des Feuers zu melden.
Als nächstes meldete er, dass er sich an die Seite der Formation begeben würde, um im Falle einer Explosion in Sicherheit zu sein. Er bat auch um Rat und wurde angewiesen, nach eigenem Ermessen zu handeln.
Die letzte Meldung der B-17G 42-102509 lautete, dass der Befehl zum Absprung gegeben worden sei. Die Position zu diesem Zeitpunkt war ungefähr 51 Grad 10 Minuten Nord und 10 Grad 35 Minuten Ost.
Lt. Col. Lewis P. Ensign
91st Bomb Group
Quelle: MACR 7274
01. Dezember 2020 access_time 21:06
My grandfather was a Mechanic on the grounds crew for “Liberty Run” in WWII.
11. Januar 2024 access_time 16:11
I’m wondering Sarah if this is the same, or different plane my late uncle (Harry Schnaufer) worked on in WWII. It looks to be in much better shape in these pics than in the ones of my uncle. Gonna try to send a pic but don’t see any provisions for adding one…
11. Januar 2024 access_time 16:27
Sorry-showing my ignorance in military aircraft! Upon looking more closely at the plane my uncle Russell worked on-it was a B-24 Liberator named “ Liberty Run”, not a B-17.
15. Dezember 2021 access_time 18:35
I have a picture of the crew that went down with the Liberty Run listed above but I’m not sure how to add it to this webpage.
16. Dezember 2021 access_time 9:14
Hello Jane, please send me the picture via email to. info@b17flyingfortress.de
20. Dezember 2021 access_time 19:59
Please let me know if you did not receive my photo and I will send again.
Thanks
11. Januar 2024 access_time 16:18
Scratch Harry-it was my other uncle (Russell Schnaufer) that worked as a mechanic on the Liberty Run plane
02. September 2024 access_time 7:32
my uncle was the scheduling clerk at the base where the Liberty Run was stationed. I have a picture of him and the maintance crew and bomber crew