„Großer Hintern“

Die ersten Maschinen vom Typ B-17 mit dem „großen Heck““ kamen in England im Juli 1942 an, um die 8th Air Force auszurüsten. Sie waren mit größeren Seitenfenstern und 0,50-Kaliber-MGs auf beiden Seiten des Bugs ausgestattet. Nach ihren ersten Einsätzen wurden weitere Veränderungen an der Funkanlage, der Bombenaufhängung, am Beleuchtungs-, Sauerstoff-, Lösch sowie am Rettungssystem vorgenommen. Als die ersten B-17E über den Atlantik geschifft wurden, verließen bereits neuere Modelle die Fertigungsstraßen von Boeing. Vor Eintreffen der B-17F befand sich die B-17E ganze zwei Wochen in voller Gefechtsbereitschaft. Die B-17E wurde nie in großer Zahl im Gefecht eingesetzt, denn die Leistungsunterschiede zu den neuen F-Modell waren so groß, dass sie gemeinsame Operationen beider Typen unwahrscheinlich machten. Die B-17E trat in den Hintergrund und wurde schließlich nur noch als Trainer, Transporter oder Zielschlepper eingesetzt. Ohne Bewaffnung war sie leichter zu handhaben und erreichte höhere Geschwindigkeiten.

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Zufallsauswahl von B-17 dieser Version und ihre Schicksale

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9210

41-9210

Delivered Minneapolis 21/5/42; Wright for avionics work 30/6/42; Minneapolis 11/10/42; Wright 5/3/43; Midland 21/6/43; 1454 BU Minneapolis 21/9/43; 4000 BU Wright 30/5/44; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Minneapolis 29/10/45. Canada CF-1CB (Civil 9920N/5842N); Bolivia CP-753 at La Paz for freight haulage 23/7/64; Returned to the USA as N8WJ to Fort Lauderdale for restoration in 1990. Currently with Flying Heritage Collection, Arlington, Va., for a possible flying restoration project.

B-17 #41-9043 / Peggy D aka Little Rock-ette

41-9043 / Peggy D aka Little Rock-ette

381st Bomb Group92nd Bomb Group97th Bomb Group 534th Bomb Squadron

Assigned 342BS/97BG Polebrook 3/42 PEGGY D on co-pilot’s side; with Capt Bill Musselwhite on 1st 8AF mission 17/8/42; 92BG Bovingdon /9/42; transferred 534BS/381BG [GD-A1] Ridgewell 7/43 as hack & tow target; to 2SAD 21/8/43 and ret 24/8/43 used to collect bodies from Isle of Man tragedy 25/4/45; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Altus 29/10/45. LITTLE ROCK-ETTE.

B-17 #41-9244 / Honi Kuu Okole

41-9244 / Honi Kuu Okole

19th Bomb Group43rd Bomb Group 64th Bomb Squadron Abschuss durch Feindflugzeug

Delivered Cheyenne 29/5/42; slated RAF but transferred 72BS/5BG Hawaii 6/8/42; transferred 19BG Australia; transferred 64BS/43BG at Seven Mile Fd, PNG; shot down by night fighter over Gazelle Peninsula, Rabual 21/5/43 with Major Paul Williams, Co-pilot: John Rippy, Navigator: Rich Aguirre,ettg-Bob Gills, Radio Operator: Ed Driscoll, Ball turret gunner: Bill Smith, Waist gunner: Bob Curry,Tail gunner: Joe Murray, pass-Lt Bob Heller (380BG) (10 Killed in Action); Bombardier: Gordon Manuel (later Returned to Duty). Missing Air Crew Report 2459. HONI KUU OKOLE. (Hawaiian for Kiss My Ass!)

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9234

41-9234

43rd Bomb Group 65th Bomb Squadron

Delivered Cheyenne 30/5/42; slated RAF but Assigned 5AF 6/8/42 then 19BG Hawaii 21/8/42; transferred 65BS/43BG Port Moresby; Missing in Action (13m) on convoy bombing mission off Lae 8/1/43 with Ray Dau 9th mission), Co-pilot: Don Hoggan, Navigator: Peter Hudec, Bombardier: Albt Cole [wia], Flight engineer/top turret gunner: Lloyd DuMond, Radio Operator: Bob Albright [wia], Waist gunner: Francis Caldwell, Waist gunner: Henry Blasco,Tail gunner: Henry Bowen (died of wounds) (9 Returned to Duty); (2 died of wounds)hit by flak and force landed Black Cat Pass, east of Wau, New Guinea. Written off. Was intended as Lend Lease for RAF Coastal Command as [FL461] painted with RAF roundels, which were covered by USAAF insignia. Wreck still intact, although USAAF insignia has worn off still showing RAF roundels.

B-17 #41-9089 / Johnny Reb

41-9089 / Johnny Reb

92nd Bomb Group96th Bomb Group97th Bomb Group 414th Bomb Squadron

Delivered: Sarasota 15/4/42; Assigned: 414BS/97BG Polebrook 4/42; on first 8AF mission 17/8/42 Pilot: Richard Starks, Bombardier: E.T. Sconiers{both wia}, rest unknown}; co-pilot Lt Don Walter KIA, the first 8AF heavy bomber fatality of WWII; Transferred: 92BG Bovingdon 24/8/42; 96BG Snetterton as tow target ship in /43; Recl Comp 27/11/45. JOHNNY REB.

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