Produktionsblock:
B-17G-25-DL: 42-37989 bis 42-38083
Hersteller:
Douglas
- Bomber-Gruppe:
- 381st Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 534th Bomb Squadron
- RCL: GD-A
MACR: 4052 / KSU/ME/KU: 1576, 773A
Geschichte der
B-17 42-38004 / Ol’ Man Tucker
Delivered Denver 10/11/43; Presque Is 30/11/43; Prestwick, UK 7/12/43; Assigned 534BS/381BG [GD-A] Ridgewell 6/1/44; 6 Missing in Action Eschwege 19/4/44 with Bob Rayburn, Co-pilot: Maynard Craft, Radio Operator: Don Peterson (3 Killed in Action); Navigator: Loren Morse, Bombardier: Ralph Simons, Flight engineer/top turret gunner: Bill Purser, Ball turret gunner: John Bristow, Waist gunner: De Forest Main,Tail gunner: Gerald Gerber (6 Prisoner of War); enemy aircraft, the flak set wing alight, crashed Rohrsburg, NW of Frettenrode, Ger; Missing Air Crew Report 4052. OL’ MAN TUCKER.
Zuletzt aktualisiert: 20. September 2020
B-17 42-38004 / Ol’ Man Tucker Details
Augenzeugenaussagen zum Verlust von B-17 #42-38004
Das Flugzeug B-17G 42-38004 befand sich auf der Position Nr. 2 im 1. Element der Führungsstaffel, als es von feindlichen Jägern angegriffen wurde, wodurch die B-17 innerhalb des Triebwerks Nr. 1 (1) in Brand geriet. Das Schiff geriet daraufhin in einen Steilabfall. Es wurde nur ein Fallschirm herauskommen sehen. Das war alles, was ich beobachten konnte.
1Lt. Daniel C. Henry
Pilot, Air Corps
534th Bomb Sq. (H)
Ich flog als stellvertretender Gruppenleiter. Einige Sekunden nach dem Angriff des Kampfflugzeugs flog ein B-17-Flugzeug mit dem Buchstaben “A” auf dem Seitenleitwerk über meine Nase hinweg und räumte etwa drei Meter Abstand. Ich stürzte ab, und das Flugzeug flog zwischen dem Schiff der Gruppenführung und meinem eigenen Schiff hindurch. Das Flugzeug brannte heftig in der Nähe innerhalb des Triebwerks Nr. 1 (1). Die Bombenklappen waren offen. Ein Mann sprang ab, und sein Fallschirm öffnete sich sofort auf unserer Höhe. Das Flugzeug befand sich in einem Sturzflug von etwa 30 Grad, als es über meine Nase flog und dann im Sturzflug weiterflog, wobei es sich aufblies, bevor es außer Sichtweite geriet.
1Lt. John C. Kuhl
Pilot, Air Corps
534th Bomb Sq. (H)
Lieutenant Robert W. Rayburn, Pilot des Flugzeugs 42-38004, flog am Nachmittag des 19. April 1944 auf Position 2, 1. Element, Führungsgeschwader. Nach dem ersten Jägerangriff fing sein Schiff Feuer. Er tauchte aus der Formation ab, und ich sah einen offenen Fallschirm, als er aus meinem Blickfeld verschwand.
2Lt. Robert W. Crisler
Co-Pilot, Air Corps
534th Bomb Sq. (H)
B-17 42-38004 / Ol’ Man Tucker Crew
Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
P | 1LT | Robert W. Rayburn | KIA | - |
CP | 2LT | Maynard V. Craft | KIA | - |
NAV | 2LT | Loren C. Morse | POW | - |
BOMB | 2LT | Ralph G. Simons | POW | - |
ENG/TT | S/SGT | William R. Purser | POW | - |
RO | S/SGT | Donald C. Peterson | KIA | - |
BT | S/SGT | John L. Bristow | POW | - |
WG | S/SGT | De Forest E. Main | POW | - |
TG | S/SGT | Gerald Gerber | POW | - |
04. März 2021 access_time 1:03
According to my father, Loren C. Morse their plane blew a fuse and lost one of their engines. This caused them to fall out of formation and they were a sitting duck for ME-109 fighter planes.
31. Mai 2021 access_time 4:31
Thanks for that detail. My great grand uncle was 2nd Lt. Maynard Craft. I knew he was shot down over Europe and was buried in Belgium but just learned the details today.
03. Juni 2021 access_time 23:49
Hello, Thomas. My grandfather was the waist gunner on that crew. DeForest Main. It’s great to see a connection to Lt Crafts family.
03. Juni 2021 access_time 23:47
Hello, Peter. My name is Aaron Rowe. My grandfather was the waist gunner on your fathers plane with the Rayburn Crew. DeForest Main. It’s great to see families are still interested in this history!
15. Juli 2021 access_time 7:11
That’s great to know. My father passed away yesterday at the Bath VA in Bath New York. He was 97
15. Juli 2021 access_time 7:14
I’m happy to know this. After dad was shot down he was captured and was a POW in three camps, including Stalag Luft 3.
07. September 2021 access_time 22:33
Apologies, Peter, I did not realize you had responded back to me this summer. I’m very sorry to hear of your fathers passing. I actually spoke to him about 20 years ago right after my grandfather passed away. He was very kind. I have compiled a lot of information on their crew and the day they were shot down. If you are interested, I can provide some. I am also a member of the 381st Bomb Group Association and have been entering information about the crew and others shot down on the American Air Museum in Duxford (England) website. They have a gigantic free database for anyone involved in the 8th Air Force. I am attempting to make it easier for future generations to find information on these men and their accomplishments. Feel free to contact me at atoddrowe95@gmail.com if you want to share stories.
28. September 2022 access_time 16:50
Sehr geehrte Damen und Herrn,
ich heiße Uwe Wedekind und wohne in Fretterode.
Ich bin Chronist von Fretterode.
Auch ich habe schon einige Unterlagen gesammelt über die Flugzeugabstürze.
Ach konnte ich schon Angehörige der gestorbenen aus den USA in Fretterode begrüßen.
Es wäre schön wenn wir unsere Unterlagen austauschen könnten.
Mit freundlichen Grüßen
Uwe Wedekind
30. September 2022 access_time 7:05
Hallo Herr Wedekind, ich habe Ihnen eine E-Mail geschickt.
Viele Grüße
Jing
24. April 2024 access_time 21:50
Hello, Uwe. I believe you emailed me a while ago about the Ol, Man Tucker and my grandfather. I replied but never heard back. I am interested in whatever information you may have about that day and the area of Fretterode. atoddrowe95@gmail.com
Sincerely,
Aaron Rowe
grandson of DeForest Main