Produktionsblock:
B-17F-20-DL: 42-3039 bis 42-3073
Hersteller:
Douglas
- Bomber-Gruppe:
- 96th Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 337th Bomb Squadron
- RCL: AW-
MACR: 3984 / KSU/ME/KU: 782A; AV 173/43
Geschichte der
B-17 42-3042 / Cabin Heater
Delivered Cheyenne 16/2/43; Assigned 337BS/96BG [AW- ] Andrews Fd, UK 24/4/43; Missing in Action Emden 29/5/43 with Jack McMath, Co-pilot: Ernie Dickenson, Bombardier: Bill Peterson, Flight engineer/top turret gunner: Gerald Olsen, Radio Operator: Lear Godbey, Waist gunner: Ray Masiero,Tail gunner: Virgil Gregory (7 Killed in Action); Navigator: Edwin Martin, Ball turret gunner: Art Shilo, Waist gunner: Harry Boegahalz (3 Prisoner of War); enemy aircraft, KO’d #3 setting wing on fire, crashed between Partenay-de-Bretagne and Clayes, nine miles NW of Rennes, Fr.; Missing Air Crew Report 3984.
Zuletzt aktualisiert: 1. Juni 2023
B-17 42-3042 / Cabin Heater Details
Dieses Flugzeug flog als Lead 6 in der Formation der 96th Group. Nach Bombenabwurf wurde das Flugzeug gesehen, wie es scharf aus der Formation scherte und aus unbekannten Gründen schnell an Höhe verlor. Später wurde es beobachtet, wie es langsam seine Höhe wiedergewann und allmählich zu seiner richtigen Position in der Formation aufstieg.
Dieses Flugzeug wurde später bei 5020N-0220W um 17:45 Uhr auf einem Kurs von 30 Grad beobachtet. Es war offenbar unter Kontrolle und es wurde kein Rauch oder eine Feuer beobachtet, die vom Flugzeug ausging. Zu diesem Zeitpunkt verlor es sowohl an Geschwindigkeit als auch an Höhe und versuchte offenbar, die Südküste Englands zu erreichen. Seine Höhe betrug zu diesem Zeitpunkt etwa 6000 Fuß. Es wurden keine Fallschirme beobachtet.
Quelle: MACR 3984
B-17 42-3042 / Cabin Heater Crew
Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
P | 1LT | Jack L. McMath | KIA | - |
CP | F/O | Ernie J. Dickenson | KIA | - |
NAV | 2LT | Edwin A. Martin | POW | - |
BOMB | 1LT | William L. Peterson | KIA | - |
ENG/TT | T/SGT | Gerald D. Olson | KIA | - |
RO | T/SGT | Lear E. Godbey | KIA | - |
BT | S/SGT | Arthur Shilo | POW | - |
WG | S/SGT | Harry J. Boegaholz Jr. | POW | - |
WG | S/SGT | Raymond M. Masiero | KIA | - |
TG | S/SGT | Virgil B. Gregory | KIA | - |
01. Februar 2021 access_time 17:06
There is an error on the date when this device crashed in France. It was May 29, 1943 when he was returning from a bombardment on the city of Rennes.
01. Februar 2021 access_time 17:12
Hello Eric, thank you for that information.
I have updated the date.
22. Mai 2022 access_time 18:58
Ernie Dickenson was a great uncle of mine. If anyone has any further information about him I’d love to know. His family here in S.E. Oklahoma would love to know more about his life and career
13. November 2022 access_time 19:51
My uncle was the pilot of the B-17 named cabin heater Jack L. McMath. I would appreciate any information as to how the aircraft became known as cabin heater. It is my understanding that during World War II the pilot named the aircraft. Intrigued to find out the origin of that name, cabin heater!
20. Oktober 2024 access_time 12:10
My great uncle was the co-pilot, Ernie Dickenson. Don’t know a lot about it myself.
31. Mai 2023 access_time 23:36
In the details, you have Lear Goodbey, which is incorrect; however, it is correct in the crew list as Lear Godbey. I wasn’t born until 1961 so I never met him, but he was my uncle.
01. Juni 2023 access_time 10:33
Thank you for the note. I have updated his name in the details box.
Cheers
Jing