
Produktionsblock:
B-17G-35-BO: 42-31932 bis 42-32116
Hersteller:
Boeing
- Bomber-Gruppe:
- 303rd Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 360th Bomb Squadron
- RCL: PU-F
MACR: 5985 / KSU/ME/KU: 2272
Einsätze: 25
Geschichte der
B-17 42-31997
Delivered Cheyenne 12/1/44; Lt Rock 23/1/44; Savannah 25/1/44; Assigned 360BS/303BG [PU-F] Molesworth 22/2/44; Missing in Action Hamburg (25m) 20/6/44 with John Parker, Co-pilot: John Anderson, Navigator: Norman Lacey, Bombardier: Granville Pence, Flight engineer/top turret gunner: Claudia Wall, Radio Operator: Charles Grace, Ball turret gunner: Sam Rhyne, Waist gunner: John Fox,Tail gunner: Joe Szczudlo (9 Prisoner of War); flak KOd two engines, crash landed near Spieka-Neufeld/Nordholz, 13 miles SW of Cuxhaven, Ger; Missing Air Crew Report 5985.
Zuletzt aktualisiert: 21. August 2022
B-17 42-31997 Details
Aussage von Sgt. Donald G. Case
Bei dem Einsatz in Harburg, Deutschland, am 20. Juni 1944 war ich Kugelturmschütze im Flugzeug 42-97893, das in der Position Nr. 4 in der Führungsstaffel der oberen Gruppe des 41. “B” Combat Wing.
Das vermisste Flugzeug, #42-31997, flog auf der Position #5 in der gleichen Staffel.
Die Position der beiden Flugzeuge ist unten dargestellt. Als wir den I.P. erreichten, waren bei der vermissten Maschine zwei Propeller ausgefallen, aber es gelang ihr, in der Formation zu bleiben und ihre Bomben auf das Ziel abzuwerfen. Unmittelbar nach dem Abwurf der Bomben stürzte es auf das Deck. Ich konnte es auf dem Weg nach draußen bis zur feindlichen Küste verfolgen, habe es danach aber nicht mehr gesehen.
Als ich sie zuletzt sah, flog sie noch unter Kontrolle. Ich bin mir über die Ursache des Problems nicht sicher, aber ich glaube, dass das vermisste Flugzeug von Flakfeuer getroffen wurde.
S/Sgt. Donald G. Case
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Quelle: MACR 5985
B-17 42-31997 Crew
Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
P | 1LT | John T. Parker | POW | - |
CP | 2LT | John G. Anderson | POW | - |
NAV | 2LT | Norman R. Lacey | POW | - |
BOMB | 2LT | Granville A. Pence | POW | - |
ENG/TT | T/SGT | Claudia W. Wall | POW | - |
RO | T/SGT | Charles Grace, Jr. | POW | - |
BT | S/SGT | Samuel A. Rhyne, Jr. | POW | - |
WG | S/SGT | John L. Fox, JR. | POW | - |
TG | S/SGT | Joseph W. Szczudlo | POW | - |
21. August 2022 access_time 12:41
Hello, the name of the crash point is not Pikas but Spieka-Neufeld, about here: https://goo.gl/maps/MBXi56KYuA7HmZDL8. There are photos from the crashed Plane on my website. Greetings from Cuxhaven, Martin.
21. August 2022 access_time 18:40
Thank you! I have updated the crash site. 🙂
Greetings from Dessau, Germany.
Cheers
Jing
21. August 2022 access_time 18:44
The pictures on you site shows the no. 1 and probably no. 3 engine/propeller feathered.
16. Juni 2024 access_time 19:40
Moin! Du hattest Fotos erwähnt. Wo genau kann ich die mir anschauen? Komme auch aus Cux
17. Juni 2024 access_time 9:48
Moin Konrad,
du gehst auf folgenden Link: https://www.festungswerke-cuxhaven.de/absch%C3%BCsse/abst%C3%BCrze . Dann bist zum angegebenen Datum 20.06.1944 runter scrollen.
Gruß Martin
25. Februar 2025 access_time 4:21
Martin,
Thank you so much for posting this link. My grandfather was the copilot of 42-31997 and no one in our family has ever seen these pictures or known the specifics of his crash.
Respectfully,
PJ Anderson
28. Februar 2025 access_time 22:11
Hello Patrick,
thank you very much for your lovely feedback. I am very pleased that you and your family like the photos. The war diaries of the various units make it very easy to follow the plane’s flight up to the emergency landing. It is the only heavy bomber that has ever landed safely in one piece in this area. It is all the more pleasing that the crew, and thus your grandfather, survived the crash relatively unscathed. I hope that he returned home safe and sound after the war. It is a really exciting story.
Regards to you and your family, Martin.
info@festungswerke-cuxhaven.de