Produktionsblock:
B-17F-5-VE: 42-5710 bis 42-5724
Hersteller:
Boeing
- Bomber-Gruppe:
- 91st Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 322nd Bomb Squadron
- RCL: LG-S
MACR: 283
Geschichte der
B-17 42-5712 / Heavy Weight Annihilators No. 2 aka My Prayer
Delivered Cheyenne 20/8/42; Wayne 6/11/42; West Palm Beach, Fl 14/12/43; Assigned 322BS/91BG [LG-S] Bassingbourn 1/1/43 HEAVYWEIGHT ANNIHILATORS II; battle damaged 22/6/43, repaired & transferred 324BS; {17m} crash landed Manston on return from Schweinfurt 17/8/43 with Jim Judy, Co-pilot: Roger Layn, Flight engineer/top turret gunner: Earl Cherry{Wounded in Action} (3 Returned to Duty); Navigator: Ed DeCoster, Bombardier: Lewis Allen, Radio Operator: Virgil Faust, Ball turret gunner: Chas Baiano, Waist gunner: Ray Tarbell, Waist gunner: Vince Lala,Tail gunner: Paul Burton (7 Prisoner of War); severe damage by flak with 500+ holes but remaining crew brought aircraft back to crash landed on grass at RAF Manston, UK; Salvaged Cat E. Missing Air Crew Report 283. MY PRAYER.
Zuletzt aktualisiert: 4. September 2022
B-17 42-5712 / Heavy Weight Annihilators No. 2 aka My Prayer Details
Beschädigt durch Flak beim ersten Schweinfurt-Einsatz. Hatte über 500 Einschusslöcher. Konnte trotzdem in England notlanden.
Abschrift aus dem MACR 283
Dieses Flugzeug erreichte einen Punkt 15 – 20 Meilen südöstlich von Frankfurt. Drei 20 mm-Treffer explodierten in der linken Tragfläche und direkt unter dem Pilotenkanzel und setzten das Flugzeug in Brand. Sofort sprangen der Navigator und der Bombenschütze ab. Aufgrund von Rauch und Feuer verlor der Pilot vorübergehend die Kontrolle über das Flugzeug, konnte sie jedoch bei 6000 Fuß aus dem langsamen Trudeln abfangen. Die Bomben wurden sicher ausgelöst, indem der Pilot den Notabwurf betätigte. Der oberste Turmschütze, der bereits an Beinen und Brust verwundet war, bekämpfte die Brände im Pilotenkanzel, während der Kopilot agierte und das Absetzen der Rumpfschützen, des Funkers und des Heckschützen leitete. Co-Pilot Layn sorgte dafür, dass alle Einstellungen am Gurtzeug vorgenommen wurden, bevor diese Männer sprangen. In einigen Fällen war es notwendig, Gewalt anzuwenden, da die Männer mit unsachgemäß angepassten Schirmen gesprungen wären.
Layn erklärte, dass sich alle Schirme ordnungsgemäß geöffnet hätten. Während dieser ganzen Zeit gab es anhaltende feindliche Angriffe. Nachdem sie erfahren hatte, dass Cherry verwundet und verbrannt war und dass Cherrys Fallschirm verbrannte, beschloss Lt. Judy, zu versuchen, nach Hause zu kommen; die Brände brachen zeitweise aus, wurden aber von Cherry und Layn unter Kontrolle gebracht, die in ihrer Freizeit weiter auf die feindlichen Jäger schossen.
Layn überhitzte beide Maschinengewehre im Rumpf. Judy verlor sofort an Höhe, bis er auf 100 Fuß war, dann stieß er auf feindliches und vom Feind besetztes Territorium auf einem Zick-Zack-Kurs. Die Landung erfolgte in Manston, England. T/Sgt. Cherry wurde in Manston ins Krankenhaus eingeliefert.
Diese Beobachtung wurde von 2Lt. James D. Judy gemacht.
B-17 42-5712 / Heavy Weight Annihilators No. 2 aka My Prayer Crew
Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
P | 2LT | James D. Judy | RTD | - |
CP | 2LT | Roger Layn | RTD | - |
NAV | 2LT | Edward J. DeCoster | POW | - |
BOMB | 2LT | Lewis W. Allen | POW | - |
ENG/TT | T/SGT | Earl Cherry | RTD | - |
RO | T/SGT | Virgil G. Faust | POW | - |
BT | S/SGT | Charles A. Baiano | POW | - |
WG | S/SGT | Ray G. Tarbell | POW | - |
WG | S/SGT | Vincent P. Lala | POW | - |
TG | S/SGT | Paul F. Burton | POW | - |
09. Dezember 2019 access_time 14:55
Hi: A small correction. “My Prayer” co-pilot is Roger Layne (not Lane). Thanks.
09. Dezember 2019 access_time 15:01
Roger Layne? Or Roger Layn? I asked some one, who know’s the co-pilot. Based on his information, the co-pilot is still alive.
I will update his name, when I got it 😉
09. Dezember 2019 access_time 18:30
The source said, correct name is Roger Layn. So, I have updated the name in the description.
25. März 2020 access_time 23:51
My father flew as a gunner on My Prayer and on a mission they flew over Varesa, Italy. I don’t know their target. Any I am formation would be apprrciated.
17. Mai 2020 access_time 20:22
Hello Tim, what’s you father’s name? Do you know his unit?
06. Juni 2020 access_time 14:45
I do believe his name is Roger Layne, in The Valley Voice magazine, it said his plane was caught on fire and that he was also the co-pilot of the plane. This is the link to the page. http://www.vvoice.org/?module=displaystory&story_id=3666&format=print&edition_id=562
06. Juni 2020 access_time 14:50
I’m sorry, I cannot seem to read properly. It is Roger Layn.
06. Juni 2020 access_time 14:51
Don’t worry.
Everything is fine 🙂
06. Juni 2020 access_time 14:50
Hello Seth,
yes, Roger Layn (without e in his lastname).
Thank you for sharing the web site.
16. Oktober 2022 access_time 16:05
Seth, I’m not sure if you will read this very soon but, I’m in the process of doing an oil painting of “My Prayer” landing at the Manston RAF airfield on it’s final mission. Unfortunately I can not find any photos of the damage to the B-17. It was bad enough to write off the aircraft. I done know if Mr. Layn is still alive or not but I’m still looking for more information on the damage to My Prayer. Any additional information would be appreciated.
30. November 2021 access_time 19:14
I was reading a book on the 91st BG and according to the book it was Sgt. Earl Cherry that was critically wounded and did not have a parachute. That was why the Pilot decided to stay with the aircraft. I see you have Sgt. Earl Cherry listed as POW and the Navigator as RTD. From what I have read Cherry should be listed as RTD and DeCoster as POW. The name of the book is “The Ragged Irregulars of Bassingbourn – The 91st Bombardment Group in Work War II” by Marion H. Havelaar.
13. Juni 2022 access_time 18:42
Thank you. I have changed the crew status and added a picture of the nose art.
04. September 2022 access_time 23:26
Just noticed the database has this plane listed under the 324th squadron rather than the 322nd.
04. September 2022 access_time 23:50
Thank for the note! I have changed the BS to 322nd BS. 🙂