Produktionsblock:
B-17G-15-VE: 42-97436 bis 42-97535
Hersteller:
Lockheed/Vega
- Bomber-Gruppe:
- 97th Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 340th Bomb Squadron
MACR: 2392
Geschichte der
B-17 42-97444
Delivered Denver 18/11/43; Kearney 27/11/43; Assigned 340BS/97BG Cerignola 14/12/43; Amendola 16/1/44; Missing in Action Anzio 17/2/44 with Joe Csupak, Kirkpatrick, Stats, D’Abbracci, Pearce, Maddin, Robbins, Mazza, Taylor, Shanahan; flak, crashed Anzio; Missing Air Crew Report 2392.
Zuletzt aktualisiert: 1. Juli 2020
B-17 42-97444 Details
B17G #42-97444 startet vom Luftstützpunkt Amandola in Italien zu einem Einzatz nach Anzio. Sie wurde von der Flak getroffen und das Signal zum Ausstieg wurde gegeben. Es wurde jedoch nur ein Fallschirm von anderen Flugzeugen gesehen, bevor die B-17 in der Luft explodierte.
Quelle: https://www.findagrave.com/memorial/56311854
Das Wrack wurde in 27 Metern Tiefe und ca. 3 km nordwestlich vom Hafen von Anzio von Philippe Castellano gefunden. Die Wrackteile bestehen aus einer Tragfläche, den Bombenschaucht und hinterer Rumpfbereich. Der Rest wurde bisher nicht gefunden.
Philippe Castellano (http://www.aero-relic.org/):
- Das Triebwerk Nr. 1 und sein Flügelteil brechen und fehlen aufgrund einer Aktion zum Aufspüren des Fischernetzes.
- Der Motor # 2 ist verschwunden, aber sein Hauptfahrwerk mit seinem Rad und seinem Turbolader befindet sich noch an seiner ursprünglichen Stelle, ist aber durch Zerstörung am unteren Ende des Flügels niedergedrückt. Es scheint, dass das Schiff von Flak-Granaten in seinen Motoren Nr. 2 und Nr. 3 schwer getroffen wurde.
- Der Motor Nummer 3 ist der einzige, der noch vorhanden ist, aber zusammengebrochen ist und in horizontaler Position im tiefen Schlamm liegt. Unmöglich zu sehen, ob sein großer Propeller noch unter einem Becher ist oder nicht? Sein Turbolader ist zerstört und liegt auf der Seite. Sein Fahrwerk ist komplett mit seinem Reifen platt und zerrissen mit Loch von Flak.
- Das Motorlager (kein Motor) des 4. Motors ist besser in Schuss, der Turbolader befindet sich noch in seiner ursprünglichen Position. Nur eine Sauerstoffflasche (für die Besatzung) ist im Flügel zu sehen.
- Der Bombenschacht ist komplett und hatte seine beiden Türen verloren. Im Innern noch das Anbausystem in geöffneter Position, keine Bombenladung.
Fotos vom Wrack:
Werbung/AdvertisementAugenzeugenberichte aus MACR 2392
I der Unterzeichner flog mit dem Flugzeug Nummer 437, im 342. Bombengeschwader (H), AAF. Ich sah, wie das fragliche Flugzeug in einen vertikalen Steigflug überging, und auf dem Gipfel sah ich, wie ein Fallschirm das Flugzeug offen ließ. Davor sah der Funker auf meinem Schiff einen weiteren Fallschirm, den ich etwas später sah. Und als das Flugzeug in einen Sturzflug überging, sah ich vier (4) weitere Schirme offen herauskommen. Das Flugzeug tauchte gerade nach unten, bis es ganz nahe am Wasser war, dann schien es sich zu nivellieren, in Flammen aufzugehen und zu explodieren. Nachdem es explodiert war, sah ich einen weißen Punkt auf oder in der Nähe des Wassers, der einen Fallschirm wieder auffliegen ließ. Ich bin mir dessen jedoch nicht sicher, da er zu diesem Zeitpunkt schon ziemlich weit von mir entfernt war.
Sgt. George W. Adams
Heckschütze
Der Unterzeichner flog mit dem Flugzeug Nummer 436 des 414th Bomb Squadron (H), AAF. Ich sah das fragliche Flugzeug zuerst im Horizontalflug fliegen, und ein Fallschirm öffnete sich nahe dem Heck des Flugzeuges. Dann drehte sich das Flugzeug in einen Sturzflug und in einen Looping. Dann öffnete sich der zweite Fallschirm. Als das Flugzeug im Sturzflug startete, öffneten sich zwei weitere Schirme und es sah aus, als ob es von den Positionen der Rumpfschützen ausging. Das Flugzeug hatte von Beginn des Sturzfluges an zu rauchen begonnen, dann öffneten sich zwei weitere Schirme, und ich sah, wie das Flugzeug Feuer fing, direkt nachdem ein weiterer Schirm öffnete fiel Motor Nummer 2 , und Nummer 4 ab, und das Flugzeug zerfiel in drei Teile. Wenige Sekunden später traf es in drei Teilen auf das Wasser auf. Der letzte Fallschirm war von ihnen in Richtung Land getrieben, kam aber im Wasser herunter.
Sgt. Roy Morris
Heckschütze
B-17 42-97444 Crew
Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
P | 2LT | Joseph Csupak | MIA | - |
CP | 2LT | Jack B. Kirkpatrick | KIA | - |
NAV | 2LT | Clyde Stats | MIA | - |
BOMB | F/O | Armond E. D'Abbracci | KIA | - |
ENG/TT | T/SGT | Homer A. Maddin | POW | - |
RO | S/SGT | Robert L. Robbins | KIA | - |
BT | SGT | John Mazza | MIA | - |
WG | SGT | James A. Shanahan | MIA | - |
WG | S/SGT | Wayne A. Pearce | MIA | - |
TG | SGT | Fred Taylor | MIA | - |
12. Oktober 2019 access_time 9:08
Hello my friend
I have a special request. I would like just know if you have knowledge of another loss by the 97th bomb group on February 14’1944 over the target (Italy, Veronna rail road) other than the “Her Did” of the S/Lt Frank Chaplick (who ditched his ship just off the Calvi’coast, Corsika). I have information that the Gefr. Ressler of the 1 3./JG 77 is credited of an Flying Fortress that day (I think the one of Frank Chaplick and not another). If you can conirm that, it will be very fine. Have a good week-end, your friend Philippe
12. Oktober 2019 access_time 11:15
Hello Philippe,
I am sorry, I could not found any other losses of the 97th BG on February 14th 1944. Frank Chaplick’s B-17 was the only reported loss that day.
09. Januar 2020 access_time 19:35
Thank you b17flyingfortress.de for your information, I had a really light doubt knowling that no other than the one of the S/Lt Franc G. Chaplick’ship was shot down as heavy bomber that 1944’Valentine day.
01. Juli 2020 access_time 14:27
I want to thank you for your information and photos. Until recently, you have provided the best information that I have ever received about the last day of my father’s life.Thank you very much. Sincerely, Dennis Pearce
04. Oktober 2020 access_time 23:00
Hi Dennis you Can contact me I have a Gopro movie thzt I taken from your father ship under water. Philippe. France.
10. Oktober 2020 access_time 23:28
First that I have heard of it. Once again let me thank you for the information you provide. Do you know if there were any other losses on that mission?
09. August 2021 access_time 17:25
Plane # 42-97444 was the only loss during that mission (morning of Feb. 17, 1944). Dennis: My uncle was a crew member on that plane, and certainly a friend of your father. Do you have any information (letters, pictures, etc.) that you could share with me ? Please let me know. Thanks !
Jeff Mazza
31. Mai 2021 access_time 18:55
Does anyone know what happened to the Ball Turrett – My third cousin was the man in that position – John Mazza. Any pictures of the plane and/or crash would be appreciated.
16. Juli 2021 access_time 22:00
John Mazza was my wife’s uncle. John was an artist and I was wondering if his bomber was given a name and did it have nose art. He never got out of the ball turret.
30. Mai 2022 access_time 17:15
Joseph Csupak was my Uncle
Is there a way to add the pictures I have?
31. Mai 2022 access_time 17:19
Hello Christine, thanks for your comment. Please sent me the picture to info@b17flyingfortress.de and I will add the picture.
Cheers
Jing
14. Juni 2022 access_time 19:48
Christine – my uncle (John Mazza) was the ball turret gunner on that plane. If you have any pictures you would like to share, please send them to me at jeffrey.mazza@alcosan.org I can also send you the few that I have. Thanks !
01. März 2024 access_time 4:43
Just passed the 80 year anniversary of our loss. I want to thank all who have provided information on this thread since I first say it in October of 2020. I still hope to see some photos of the crew and aircraft.
12. April 2024 access_time 22:24
Dennis: I have a picture of my uncle (John Mazza – the ball turret gunner from your dad’s plane) in front of a B-17, along with the crew. However – I do not know if this is the actual crew that was on the plane on that fateful day. Send me an email address & I’ll send you the picture. Hopefully you will be able to recognize your dad if he is present in this photograph.
24. Mai 2024 access_time 17:08
Hey Jeff: John Mazza was a member of my extended family, specifically, he is the son of Domenick Mazza who was the brother of my great grand-father. John’s siblings were my mothers aunts and knew them well. Can you share any pictures of the plane or art for John’s Plane. Any information would be appreciated from my family. Thanks Pam
23. März 2023 access_time 12:37
Hello
I am an Anzio historian just making researches about the B17G n.42-97444 crushed into the sea on 17.02.44.
I would be interested to get any information, pictures regarding it and its crew especially of the F/O D’Abbracci Armand Bombardier.
my email is: aprilia1944@alice.it
Thanks a lot
arch. Diego Cancelli
23. März 2023 access_time 13:42
Hello
I am an Anzio historian just making researches about the B17G n.42-97444 crushed into the sea on 17.02.44.
I would be interested to get any information, pictures regarding it and its crew especially of the F/O D’Abbracci Armand Bombardier. A dear friend of mine
I am an Anzio historian making researches about the B17 G crushed in our sea.
my email is: aprilia1944@alice.it
Thanks a lot
arch. Diego Cancelli
23. März 2023 access_time 13:45
Hello
I am an Anzio historian just making researches about the B17G n.42-97444 crushed into the sea on 17.02.44.
I would be interested to get any information, pictures regarding it and its crew especially of the F/O D’Abbracci Armand Bombardier.
05. März 2024 access_time 20:55
Dear Mr. Catellano,
I would like to introduce myself:
My name is Agostino Alberti, I ama teacher keen on aviation history and a member of the group Air Crash éPo ( http://www.aircrashpo.com).
A few years ago, thanks to Dr. Roberto Arcese from Ceprano ( Frosinone) I have investigated the whole story of B-17 s/n 42-97444 as he is a relative of F/O D’Abbracci.
A nephew of the airman, Mr. Armand D’Abbracci Jr., is going to return to Ceprano-incredibly D’Abbracci was originary of that town and some weeks before his last and fatal mission. his unit was detailed to bomb Ceprano itself-and Dr. Roberto Arcese has asked me to try to contact you.
He would like to reach the area where the Flying Fortress’ wreckage has been located.
Looking forward for hearing from you, with deep respcet,
Ago