B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies
B-17E
“Großer Hintern”
Die ersten Maschinen vom Typ B-17 mit dem “großen Heck”” kamen in England im Juli 1942 an, um die 8th Air Force auszurüsten. Sie waren mit größeren Seitenfenstern und 0,50-Kaliber-MGs auf beiden Seiten des Bugs ausgestattet. Nach ihren ersten Einsätzen wurden weitere Veränderungen an der Funkanlage, der Bombenaufhängung, am Beleuchtungs-, Sauerstoff-, Lösch sowie am Rettungssystem vorgenommen. Als die ersten B-17E über den Atlantik geschifft wurden, verließen bereits neuere Modelle die Fertigungsstraßen von Boeing. Vor Eintreffen der B-17F befand sich die B-17E ganze zwei Wochen in voller Gefechtsbereitschaft. Die B-17E wurde nie in großer Zahl im Gefecht eingesetzt, denn die Leistungsunterschiede zu den neuen F-Modell waren so groß, dass sie gemeinsame Operationen beider Typen unwahrscheinlich machten. Die B-17E trat in den Hintergrund und wurde schließlich nur noch als Trainer, Transporter oder Zielschlepper eingesetzt. Ohne Bewaffnung war sie leichter zu handhaben und erreichte höhere Geschwindigkeiten.
Werbung/Advertisement
Zufällige B-17E aus der Datenbank
Delivered Lowry 5/3/42; Assigned 30BS/19BG Hawaii 7/4/42; transferred /43BG 22/5/42; then transferred 54 Troop Carrier Wing and converted into armed transport at 4th Air Depot, Garbutt, Aus 11/43. Salvaged 21/6/45 in Manila, Phil.; OLD FAITHFUL aka CAROLINE.
Delivered Cheyenne 28/5/42; Wayne 14/6/42; Gander-Prestwick 11/7/42, to RAF [FK212] ; 220 Sq (ZZ-V) Ballykelly 31/7/42; missing on ‘Musketry 3’ patrol from Chivenor 14/6/43 with Chas Callender, Co-pilot: Jim Verney, Navigator: Jim Harbridge, Bill Comba, Chas Probst, Edw Wight, George Davison, Shadrach Frost, George Patterson (9 Killed in Action); shot down by Lt Lothar Wolfe in Ju88, despite radio operator transmitting position.
Delivered Salt Lake then Sacramento Strategic Arms Depot (SAD) 19-Jan-41; Assigned 28BS/19BG Hawaii; transferred (Project X) 19-Feb-42 with McPherson; 63BS/43BG Java 19-Sep-42; transferred 9BS/7BG, back to 43BG crashed Queensland, Australia 6-Jul-42 with Thompson. Salvaged 1944, served as transport/hack then scrapped Manila, Phillipines 1946;. MONKEY BIZZ-NESS. Never served in the UK.
Delivered Lowry 3/3/42; Assigned 63BS/19BG; transferred 65BS/43BG then 8PRS; crashed Schwimmer Fd, Laloki, PNG, 26/12/43 with Hutchinson. Salvaged 10/44. MISS CARRIAGE aka RFD TOJO.
Delivered Sarasota 97BG 15/4/42; MacDill 14/6/42, with Bill Knowles was hit when parked at MacDill, by 41-2628 17/6/42; repaired ass. Smyrna 21/11/42; Lockbourn 22/1/43; Las Vegas 17/10/43; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Albuquerque 5/7/45.
Delivered Cheyenne 15/5/42; Wayne 22/6/42; Dorval 1/7/42; Gander-Prestwick 10/7/42 with Earl Ortman, to RAF [FK203]; 220 Sq [ZZ-M] Ballykelly 25/7/42; to RAE Farnborough and St Eval for Met training; while on sub patrol 20/3/43 with Bill Knowles damaged U-666, which limped into St Nazaire harbour for repairs; 251 Sq Reykjavik, Iceland 19/5/45. Struck Off Charge 22/12/45.
Delivered Tucson 25/2/42; West Palm Beach 17/4/42; Assigned 12AF 29/4/43; Ret US Memphis 10/4/44; Morrison 8/7/44; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Bush Fd 2/6/45.
Delivered MacDill 97BG 25/3/42, Cheyenne 5/5/42; Sarasota 3/6/42; Westover 26/6/42; Muroc 29/7/42; Ogden 16/8/42; 11AF Kodiak 13/1/43; Returned to the USA 20/12/44; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Bush Fd 7/6/45.
Delivered Geiger 301st Bomb Group 5/4/42; Muroc 30/5/42; Alamogordo 19/6/42; Biggs 19/8/42; Boise 15/9/42; Assigned 43BS/29BG Gowen, with Erskine Dollarhide force landed base 29/12/42; Hendricks 23/3/43; with Bob Skerry force landed 19 miles south of base 3/4/43; rep. force landed again with Tom Lee at base 11/7/43; 3017 BU Hobbs 21/1/44; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Albuquerque 25/6/45.
Delivered Salt Lake Strategic Arms Depot (SAD) 9-Sep-41; Assigned 88RS/7BG [aircraft 13] then 40BS/19BG Hickam Field, HI, one of the aircraft arrived over Pearl Harbor 7-Dec-41 with Lt Frank Bostrom, Lt Wilson Cook, Lt Earl Sheggrud, Avn Cdt Bob Carruthers, T/Sgt Herb Collins, S/Sgt Les Hansen, Pfc Herb Wheatley, Pfc Elwood Shouldis, Pfc Clyde Horn, slightly damaged by Japanese strafing and landed Kuhuku golf course; transferred 88RS/19BG; then 7BG; damaged Townsville, Australia 22-Feb-42 when colliding with 41-2434; eventually through Batchelor Field, Australia, and to Del Monte, Philippines for a sortie against Japanese landings at Legaspi Mar-42; eventually used as a hangar queen before Written off at Brisbane 31/1/44. SAN ANTONIO ROSE.