zoom_in
Quelle:
www.351st.org
Produktionsblock:
B-17G-40-VE: 42-97936 bis 42-98035
Hersteller:
Lockheed/Vega
- Bomber-Gruppe:
- 351st Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 508th Bomb Squadron
- RCL: YB-H
MACR: 9360
Einsätze: 25
Geschichte der
B-17 42-98004
Delivered Dallas 28/4/44; Hunter 9/6/44; Dow Fd 24/6/44; Assigned 508BS/351BG [YB-H] Polebrook 17/4/44; {25m} sustained battle damaged Cologne 27/9/44 with Capt Jerome Geiger, Co-pilot: Winfield Muffett, Navigator: Chas Hubbell, Bombardier: Frank Reising, Flight engineer/top turret gunner: Leroy Chaplow{Wounded in Action}, Radio Operator: Walt Goodman{Wounded in Action}, Waist gunner: Jim Pierce,Tail gunner: Walt Ignison (8 Returned to Duty); Ball turret gunner: Ken Divil (Killed in Action); John Kurtz[511BS, a voice interceptor both blown out of ship (Prisoner of War). An 88m shell hit fuselage near radio room, blasting the ball turret and killing Sgt Divil; a German speaking radio operator Sgt Hurtz fell from aircraft and taken POW; Salvaged 2 SAD 27/9/44.
Zuletzt aktualisiert: 22. November 2020
B-17 42-98004 Details
Das Flugzeug kehrte sicher nach England zurück, obwohl es von einer Flak in der Hüfte getroffen wurde, die den Tod des Kugelturmschützen und den Verlust (MIA) des Operators Y verursachte.

Berichte zum Vorfall
Augenzeugenbericht von Jerome H. Geiger: „Ich, Jerome H. Geiger, O-731854, flog als Pilot des Flugzeugs Nr. 42-98004, das am 27. September 1944 in der Führungsposition des unteren Geschwaders auf einer Mission nach Köln, Deutschland, flog. Etwa eine Sekunde nach Bombenabwurf 150 mm entfernt. Die Flak traf mein Flugzeug, setzte den Kugelturm außer Gefecht, verbeulte das Heck und zerstörte die Kompressoren und Funkgeräte. Der Richtschütze des Kugelturms war sofort tot, sein Körper wurde buchstäblich „in Stücke gesprengt“, und der Y-Operator fiel ohne seinen Fallschirm heraus. Der Rest der Besatzung und das Flugzeug kehrten ohne weitere Zwischenfälle nach England zurück.
Capt. Jerome H. Geiger
1Lt. John C. Talbott, Navigator auf der B-17G 42-97843, sah einen Mann mit der Hand auf der Brust aus Capt. Geigers Flugzeug fallen, als ob er sich darauf vorbereitet hätte, eine Reißleine zu ziehen. Dieser Offizier erklärt jedoch, dass er sich nicht sicher sein kann, ob der Mann einen Fallschirm trug; was wie ein Rucksack aussah, könnte Teil eines Flakanzugs gewesen sein. Die Beobachtung wurde aus etwa 1500 Metern Entfernung gemacht.
B-17 42-98004 Crew
| Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
|---|---|---|---|---|
| P | CPT | Jerome H. Geiger | RTD | - |
| CP | 1LT | Winfield F. Muffett | RTD | - |
| NAV | 2LT | Charles H. Hubbell | RTD | - |
| BOMB | 2LT | Frank H. Reising | RTD | - |
| ENG/TT | S/SGT | Leroy H. Chaplow | RTD | - |
| RO | S/SGT | Walter F. Goodman | RTD | - |
| BT | SGT | Kenneth D. Divil | KIA | - |
| WG | S/SGT | James M. Pierce | RTD | - |
| TG | SGT | Walter C. Ingison | RTD | - |
| --- | S/SGT | John J. Kurtz | POW | Y Operator |




25. Juni 2021 access_time 18:04
My grandfather is Walter F. Goodman. This account matches his description of events. He was knocked out during the explosion of the ball turret. The aircraft broke in two under its own weight on the following day while parked. Divil and my Grandfather were close friends. He had only met Kurtz that day.
15. Oktober 2025 access_time 17:31
My father, Joe S. Shimek, is pictured with other crew members, whom he had pictures of.
I suspect he was on the mission in another plane and was surveying the damage.
However, I have a list of missions he flew from Foggia, Italy but have no data to show he flew out of England.
I anyone can connect him to the 508 squadron 351st Bomb Group, England I would appreciate. It is possible that transferred to Italy after mandatory missions in England.
I have stories about be shot down and evading capture, and that he flew his 51st mission in honor of his KIA co-pilot, Robert Donavan.