
Quelle:
www.fold3.com
Produktionsblock:
B-17G-25-DL: 42-37989 bis 42-38083
Hersteller:
Douglas
- Bomber-Gruppe:
- 91st Bomb Group
- Bomber-Staffel:
- 322nd Bomb Squadron
- RCL: LG-V
MACR: 10144 / KSU/ME/KU: 3246
Einsätze: 77
Geschichte der
B-17 42-38083 / Man ‘O War II – Horsepower Ltd
Delivered Cheyenne 6/12/43; Kearney 24/12/43; Nutts Corner, Belfast, N.I. 14/1/44; Assigned 322BS/91BG [LG-V] Bassingbourn 1/2/44; 77m Missing in Action Merseburg 2/11/44 with Leroy Hare, Co-pilot: Bob Casey, Navigator: Theo Herrick, Bombardier: Roy Cook (4 Prisoner of War); Flight engineer/top turret gunner: Tom Harris, Radio Operator: Frank Holman, Ball turret gunner: Bill Oxby, Waist gunner: Floyd Callen,Tail gunner: George Hanson (5 Killed in Action); riddled by formation of enemy aircraft, tailplane broke away and ship crashed Gnotsch, Ger; Missing Air Crew Report 10144. MAN ‘O WAR II – HORSEPOWER LTD.
Zuletzt aktualisiert: 14. November 2021
B-17 42-38083 / Man ‘O War II – Horsepower Ltd Details


Aussagen von Augenzeugen zum Verlust der B-17G 42-38083 / Man ‘O War II – Horsepower Ltd
Wir flogen in etwa 27500 Fuß Höhe, etwa fünf (5) Minuten nach Bombenabwurf, als wir von etwa 40 bis 50 feindlichen Jägern angegriffen wurden. Das Flugzeug 42-38083 wurde an der Hinterkante des rechten Flügels und am Heckleitwerk getroffen. Fragmente lösten sich von Flügel und Leitwerk, und das Flugzeug drehte sich auf die Seite. An der rechten Tragfläche war ein Feuer. Zu diesem Zeitpunkt verlor ich das betroffene Flugzeug aus den Augen. Von diesem Flugzeug waren keine Fallschirme zu sehen.
T/S.Sgt. Maurice D. Sherk
322nd Bomb Squadron (H)
Wir flogen in etwa 27500 Fuß Höhe, etwa fünf (5) Minuten nach Bombenabwurf, als wir von etwa 40 bis 50 feindlichen Jägern angegriffen wurden, Flugzeug 42-38083 wurde an der Hinterkante des rechten Flügels und am Heckleitwerk getroffen. Fragmente lösten sich von der Tragfläche und dem Heck, und das Flugzeug drehte sich auf die Seite. Es fiel dann hinter die Formation zurück. Ungefähr zu dieser Zeit griffen 10 feindliche Kampfflugzeuge immer wieder die betroffenen Flugzeuge an. Das Flugzeug scherte dann nach links aus und blieb etwa 5 Minuten lang hinter der Formation zurück. Während dieser Zeit hätte ein Teil der Besatzung abspringen können, aber ich sah, dass niemand abgesprungen ist oder Fallschirme geöffnet hat.
S/Sgt. Russel L. Waggoner
322nd Bomb Squadron (H)
Absturzstelle heute – 14 November 2021


B-17 42-38083 / Man ‘O War II – Horsepower Ltd Crew
Position | Rang | Name | Status | Bemerkung |
---|---|---|---|---|
P | 1LT | Leroy B. Hare | POW | - |
CP | 2LT | Robert P. Casey | POW | - |
NAV | 2LT | Theodore P. Herrick, Jr. | POW | - |
BOMB | 2LT | Roy R. Cook | POW | - |
ENG/TT | T/SGT | Thomas F. Harris | KIA | - |
RO | T/SGT | Frank W. Holman | KIA | - |
BT | S/SGT | William K. Oxby | KIA | - |
WG | S/SGT | Floyd E. Callen | KIA | - |
TG | S/SGT | George F. Hanson | KIA | - |
12. November 2020 access_time 3:47
My father, Robert P. Casey was the co-pilot of this plane. He is alive and well at 97 years of age. Thankfully survived the horror of that 2nd day of November 1944 and has led an exemplary life to which we should all aspire
12. November 2020 access_time 18:47
Thank you for your comment!
Stay healthy.
26. Januar 2021 access_time 14:32
Really glad to hear he’s still doing well.
10. März 2022 access_time 20:40
Hello Bridget! My name is William Oxby and I am the great great nephew of William Oxby of whom was the Ball turret gunner on the plane that your father copiloted! If you see this then please feel free to contact me! My father and other family members would be very interested in their story as many details are missing!
20. Mai 2022 access_time 16:15
Hello William. I just saw your post of March 2022. Please feel free to contact me with any questions. I’ll do my best to answer
15. Juli 2022 access_time 5:23
Hi Bridget, I am currently researching Man O War II. If you get the chance would you please contact me as well. I’m trying to find information as to what happened after the crash. Thank you.
21. September 2022 access_time 1:26
Hi Scott….this is a long shot, but just saw your post on this site.
Feel free to contact me with any questions…I will do my best to answer them.
26. Januar 2021 access_time 14:31
Did she only have one waist gunner when she went down, or has his name been sadly lost?
The round 2 release of the Lindberg line model includes slightly inaccurate tail markings for this fort. It has the number wrong at “234083” and doesn’t include the nose art.
10. Februar 2021 access_time 12:37
The old hands said that since August 1944 the B-17 crews had been reduced from 10 to 9 in order to get more planes into the air.
15. Februar 2023 access_time 18:12
I have been doing some research about my great uncle, Robert West, who was a navigator on the predecessor to Man O’ War II and then on Man O’ War II starting early January 1944 until at least May 1944. He served with Capt William Burtt. Happy to share the information that I have.
16. Februar 2023 access_time 11:57
Hello Skip,
you can sent me the information you have.
My email: info@b17flyingfortress.de